Toyota najpopularniejszym światowym producentem aut w 2022 roku
Toyota najpopularniejszym koncernem motoryzacyjnym
W minionym roku, podobnie jak i w dwóch poprzednich, najwięcej samochodów na świecie ze wszystkich producentów sprzedała Toyota Motor Corporation. Klienci kupili w tym czasie 10 483 024 pojazdy marek Toyota, Lexus, Daihatsu i Hino. Firma utrzymała sprzedaż na tym samym poziomie co i w 2021 roku (-0,1%), sprawnie reagując na problemy i ograniczenia związane z pandemią COVID-19, niedoborami półprzewodników i zaburzonymi łańcuchami dostaw.
Globalna produkcja 10,6 mln aut i rekordowa produkcja w Europie
Poziom produkcji Toyota Motor Corporation w 2022 roku był porównywalny ze stanem sprzed pandemii. Fabryki koncernu opuściły 10 610 604 samochody, o 5,3% więcej niż rok wcześniej. Jest to wynik lepszy niż w 2018 roku (10,57 mln aut) i niewiele niższy w porównaniu z rekordowym rokiem 2019 (10,72 mln aut).
W 2022 roku europejskie fabryki koncernu łącznie wyprodukowały 792 169 samochodów. Jest to o 8,3% więcej niż w 2021 roku. Jest to najlepszy wynik w dotychczasowej historii fabryk Toyota Motor Europe.
W roku 2023 Toyota Motor Corporation również planuje osiągnąć poziom co najmniej 10,6 mln samochodów. Koncern bierze jednak pod uwagę fakt, że czynniki, które w ubiegłych latach powodowały zakłócenia w działaniu fabryk, mogą wystąpić także w nadchodzących miesiącach. Dlatego jej strategia zakłada pewną elastyczność w realizacji celów przy jednoczesnym maksymalnym wykorzystaniu atutów Systemu Produkcyjnego Toyoty i technologii TNGA.
Toyota najchętniej wybieraną marką na świecie
Od 13 lat najpopularniejszą marką na świecie jest Toyota. W 2022 roku sprzedano 9 566 961 samochodów Toyoty i Lexusa (-0,5%). Najwięcej z nich trafiło do klientów w krajach Azji (3 324 735 aut), w Ameryce Północnej (2 445 125 aut), w Japonii (1 289 132 auta) i w Europie (1 032 159 aut).
2,7 miliona zelektryfikowanych aut Toyoty
Rośnie popularność zelektryfikowanych samochodów Toyoty i Lexusa, których w 2022 roku sprzedano w liczbie 2 726 263 egz., o 4% więcej niż w ubiegłym roku. Zdecydowana większość, czyli 2 603 007 egz. – to pełne hybrydy. Sprzedano też 90 346 hybryd plug-in, 24 466 samochodów elektrycznych na baterie, 3924 elektryczne pojazdy na wodór. Pozostałe technologie odpowiadały za sprzedaż 4520 zelektryfikowanych samochodów.
Największym rynkiem zelektryfikowanych samochodów w roku ubiegłym była Europa. Pojazdy te stanowiły ponad 65% całkowitej rocznej sprzedaży Toyota Motor Europe. Toyota i Lexus sprzedały w naszym regionie 688 185 zelektryfikowanych pojazdów. Niewiele mniej (663 504 egz.) trafiło do klientów w regionie Azji, włączając Chiny. Klienci w Japonii kupili 580 364 zelektryfikowane Toyoty, a w Ameryce Północnej – 578 527 takich aut.