24-02-2023

Klasyczne Corolle AE86 z bezemisyjnymi napędami

Niezwykły projekt TOYOTA GAZOO Racing
Toyota pokazała dwa nowe prototypy – Corollę AE86 H2 Concept oraz Corollę AE86 BEV Concept. Klasyczne sportowe modele Toyoty zyskały bezemisyjny napęd. Jakich modyfikacji musieli dokonać inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing, by w 40-letnich autach zastosować wodorowy silnik spalinowy oraz bateryjny napęd elektryczny?  
  • AE86 Carbon Neutral Project to program Toyoty stworzony z myślą o kolekcjonerach i pasjonatach motoryzacji, którzy w przyszłości chcieliby przebudować swoje klasyczne samochody na auta bezemisyjne.

    Do modyfikacji wybrano jeden z ulubionych modeli fanów Toyoty – Corollę AE86. Sportowy tylnonapędowy samochód w wersji Trueno (z otwieranymi przednimi światłami) wyposażono w spalinowy napęd wodorowy. Drugi egzemplarz – z nadwoziem Levin – przeszedł konwersję na bateryjne auto elektryczne.

Wodorowa Corolla AE86 H2 Concept

Podczas prac nad prototypową Corollą AE86 H2 inżynierowie Toyoty bazowali na doświadczeniu zdobytym podczas konwersji nowych sportowych modeli GR Yaris i GR Corolla w auta wodorowe. Pomocne okazały się też dane zebrane podczas startów drugiego z wymienionych wcześniej modeli w japońskiej serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu. 

Kluczowym zagadnieniem okazało się dostosowanie do spalania wodoru klasycznego silnika 1,6 l 4A-GEU, seryjnie montowanego w AE86. W przeciwieństwie do samochodów elektrycznych na baterie czy ogniwa paliwowe, auta z silnikiem wodorowym mogą korzystać z komponentów napędów benzynowych.

Projektanci prototypowej Toyoty musieli się obejść bez wsparcia cyfrowego, bo nie mieli do dyspozycji modelu 3D. Silnik 4A-G powstał cztery dekady temu. Oznacza to, że dla młodego i średniego pokolenia inżynierów Toyoty był konstrukcją zupełnie nieznaną.

„Oryginalny silnik 4A-G trafił na rynek, gdy uczyłem się w szkole podstawowej. Zetknąłem się z wieloma rozwiązaniami, których wcześniej nie znałem. Udało nam się jednak je połączyć z zastosowaniem technologii silnika wodorowego, którą wypracowaliśmy dla nowoczesnych jednostek GR Yarisa H2 i GR Corolli H2” – powiedział Jun Miyagawa, inżynier specjalizujący się w bezemisyjnych napędach.

Technologie z Mirai i wodorowego GR Yarisa

  • Zespół Toyoty dokładnie zbadał jednostkę napędową 4A-G, a także przyjrzał się różnym egzemplarzom AE86, należącym do prywatnych właścicieli. Inżynierowie ograniczyli modyfikacje klasycznej tylnonapędowej Corolli do minimum. Zmiany w silniku 4A-GEU objęły wtryskiwacze paliwa, przewody paliwowe i świece zapłonowe. Oryginalny układ wydechowy i tłumik zostały odpowiednio zmodyfikowane, a zamiast baku zamontowano dwa wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru z Toyoty Mirai.

Prototypowa Corolla AE86 H2 Concept prowadzi się jak standardowe auto benzynowe, a po modyfikacjach waży tylko 995 kg, o 55 kg więcej od oryginału. Przyspieszenie jest porównywalne z klasyczną benzynową wersją AE86. 

„Reakcja na wciśnięcie pedału gazu jest dokładnie taka sama. Dźwięk silnika i wibracje również dają takie same odczucia. Zauważyłem to już, startując wodorową GR Corollą w wyścigach Super Taikyu. Wodór to naprawdę nowy rodzaj energii, dzięki któremu nadzieje na jasną przyszłość dla motoryzacji stają się rzeczywistością” – podkreślił podczas pierwszej jazdy testowej Masahiro Sasaki, kierowca wyścigowy TOYOTA GAZOO Racing.

Corolla AE86 BEV Concept – napęd elektryczny i skrzynia manualna

  • AE86 BEV Concept – w przeciwieństwie do auta wodorowego, w którym oryginalny, seryjny silnik został jedynie zmodyfikowany – otrzymał zupełnie inny rodzaj napędu. Wiązały się z tym duże zmiany w konstrukcji tego modelu, nie wymagały one jednak modyfikacji platformy i karoserii. Dzięki temu w przyszłości, kiedy motoryzacja stanie się całkowicie bezemisyjna, możliwa będzie wymiana oryginalnego napędu na elektryczny we wszystkich klasycznych modelach.
Inżynierowie Toyoty starali się połączyć atuty sportowej Corolli AE86 z zaletami napędu elektrycznego oraz doświadczeniem Lexusa w projektowaniu samochodów elektrycznych według koncepcji Lexus Electrified. W swojej gotowości do eksperymentów poszli tak daleko, że pozostawili w aucie manualną skrzynię biegów, dostosowując ją do współpracy z silnikiem elektrycznym.

Priorytetem przyjemność z prowadzenia

Zespół projektantów zdecydował, że nie będzie maksymalizować pojemności baterii. Przyjemność z jazdy i sportowy charakter były w tym projekcie ważniejsze niż duży zasięg.

Baterię umieszczono z tyłu, a silnik z przodu, dzięki czemu auto jest idealnie wyważone, tak samo jak oryginalny model. Co więcej, jednostki elektryczne są bardzo zrywne, gdyż dostarczają maksymalny moment obrotowy w pełnym zakresie prędkości. Auto zapewnia niesamowite wrażenia z jazdy, co potwierdzają słowa kierowców testowych.

„Odczucia są niesamowite. AE86 BEV ma świetne przyspieszenie. Motor pracuje jak regularny silnik 4A-G. Moc ma porównywalną, ale dostępny przez cały czas maksymalny moment obrotowy sprawia, że za kierownicą czujesz się jeszcze lepiej. Jedzie bokiem jak należy, w końcu AE86 to legenda driftingu” – mówi Masahiro Sasaki.